Soki warzywne – samo zdrowie.

 

Dieta statystycznych Kowalskich nie zawiera w dalszym ciągu niezbędnej dla naszego organizmu ilości warzyw. Dlaczego nie komponujemy naszego codziennego menu z większym użyciem tej grupy produktów mimo, że wszyscy znamy ich zalety? Przyczyna leży w kilku miejscach. Po pierwsze brak pełnej świadomości jakie korzyści niesie jedzenie warzyw i brak pomysłów, jak w łatwy i szybki sposób wprowadzić je na stałe do codziennego jadłospisu. Monotonność w planowaniu tego, co znajduje się w efekcie w naszym koszyku z zakupami.

soki_warzywne.jpg

Moje piętnastoletnie doświadczenie w pracy z klientami, świadomymi jaki wpływ na ich ciało i efektywność intelektualną ma jedzenie, pozwoliło mi zaobserwować, że najwięcej problemów nastręczają wybory dotyczące jedzenia w pracy. 

I tu najwygodniejsze wydają się soki warzywne. Są to produkty o wysokiej gęstości odżywczej, czyli przy minimum kalorii dostarczają maksimum składników odżywczych. Soki te pozwalają na wzbogacenie codziennego menu w tak wartościowe warzywa, które nie zawsze są pod ręką lub w okresie zimy nie są najwyższej jakości. Sok może stanowić zarówno przekąskę na zimno, jak i zdrowy posiłek w przypadku, kiedy brakuje nam czasu na jego przygotowanie. Lekko podgrzany sok w towarzystwie kromki razowego pieczywa czy dodatków, takich jak ryż, czy razowy makaron może z powiedzeniem stworzyć mega szybką i smaczną zupę warzywną.

Po jakie soki najczęściej sięgać?

Polecam by przy wyborze soków kierować się przede wszystkim zawartością szczególnie wartościowych dla naszego organizmu składników odżywczych oraz oczywiście smakiem.

Pierwsza propozycja to lekko pikantny sok pomidorowy, który jest idealnym uzupełnieniem codziennej, zrównoważonej diety. Dostarcza zarówno cennych witamin jak i zdrowego, łatwo przyswajalnego błonnika.

2 szklanki soku pomidorowego, wypite na przekąskę pomiędzy głównymi posiłkami, pozwalają dostarczyć jedną z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie, co jest idealnym rozwiązaniem dla zabieganych osób, które nie mają możliwości regularnego spożywania świeżych warzyw i owoców. To alternatywa dla słodkich przekąsek zjadanych w pośpiechu, gdyż nie tylko zapewnia uczucie sytości (duża zawartość błonnika), ale także ze względu na zawarty w pomidorach chrom, pomoże regulować poziom cukru we krwi i zapobiegnie napadom zgubnego podjadania.

Ten czerwony sok zapobiega infekcjom, jest skarbnicą likopenu i witaminy C, która wzmacnia odporność i wpływa korzystnie na skórę, spłycając zmarszczki i redukując niekorzystne skutki opalania (z uwagi na swoje działanie antyoksydacyjne). Zawartość witaminy C w jednym pomidorze pokrywa, aż połowę dziennego zapotrzebowania na tę substancję. Należy pamiętać, że sok powstaje z zagęszczonego przecieru, w związku, z czym już dwie szklanki pokrywają z nawiązką dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby na tę witaminę.

Likopen, zawarty w pomidorach i nadający im piękną czerwoną barwę jest jednym z najsilniejszych znanych człowiekowi przeciwutleniaczy, a co za tym idzie nie sposób przecenić jego efektywności w neutralizowaniu wolnych rodników i obniżeniu rozwoju ryzyka choroby nowotworowej. Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do wielu antyoksydantów, witamin oraz substancji mineralnych, likopen jest znacznie lepiej wykorzystywany przez ludzki organizm, po uprzednim poddaniu go obróbce cieplnej. Dlatego w przetworach, do których należy sok pomidorowy, jego bioprzyswajalność wzrasta. Likopen, jak wskazują najnowsze doniesienia, może być odpowiedzialny za zmniejszenie ryzyka rozwoju osteoporozy. Picie soku pomidorowego jest, więc szczególnie polecane kobietom wchodzącym w okres menopauzalny. Ponadto zawarty w pomidorach wapń oraz witamina K, wzmacniają to profilaktyczne działanie. Likopen, podobnie jak witamina C, mając silne właściwości antyoksydacyjne, chroni skórę przed niekorzystnym działaniem promieni słonecznych, co sprawia, że popijanie soku pomidorowego powinno być naszym przyzwyczajeniem nie tylko podczas letnich wakacji, ale i zimowych wypadów w góry. Zwłaszcza, że promieniowanie słoneczne na dużych wysokościach bywa równie niebezpieczne dla naszej skór, co w pełni lata.

Pomidory oraz ich przetwory, a wśród nich sok, są także znane ze swoich właściwości obniżających poziom cholesterolu całkowitego, przy jednoczesnym podwyższeniu korzystnej dla zdrowia frakcji HDL, a obniżeniu poziomu złego cholesterolu LDL. Co więcej zapobiegają agregacji (zlepianiu) płytek krwi, a więc także wykazują działanie antyzakrzepowe. Te właściwości pomidory zawdzięczają zawartym w miąższu fitoskładnikom oraz bioflawonoidom i flawonom.

 

 

Uderzeniowa dawka potasu pochodząca z pomidorów zapewnia obniżenie ciśnienia krwi oraz ułatwia pozbycie się zbędnej wody metabolicznej z organizmu. Niweluje przez to nadmierne magazynowanie wody i opuchnięcia. Potas wpływa także na pracę serca, bierze udział w mechanizmie skurczu mięśni oraz przewodzeniu impulsów nerwowych. W soku pomidorowym zawartość potasu jest wysoka, gdyż jego straty podczas obróbki termicznej są niewielkie.

O piciu soku z pomidorów na pewno powinny pamiętać osoby aktywne, gdyż w trakcie wysiłku fizycznego utrata potasu wraz z potem może być znaczna, a już niewielki niedobór potasu osłabia siłę mięśni i znacząco obniża wydolność wysiłkową. Sięgajmy wiec po sok pomidorowy, po treningu, aby uzupełnić straty sodu oraz potasu.

 

Drugim produktem, po który powinniśmy sięgać znacznie częściej jest sok wielowarzywny.

Ze względu na zawartość takich składników jak: bogate w karotenoidy pomidory, czy marchew sok warzywny doskonale chroni serce. W badaniach dowiedziono, że regularne spożywanie soku marchwiowego może pomóc obniżyć ryzyko zapadnięcia na choroby układu krążenia. Poliacetyleny zawarte w marchwi chronią też układ pokarmowy, a w szczególności jelita przed zmianami chorobowymi. Ponadto zawarta w marchwi pod postacią Beta-karotenu witamina A oraz luteina, która znajduje się w pomidorach, wyostrzają wzrok, dlatego warto go często popijać zwłaszcza w czasie, gdy spędzamy długie godziny pracując przed ekranem komputera, oglądając telewizję oraz czytając przy sztucznym świetle. Wraz z pomidorem marchew stanowi skuteczną broń w walce z wolnymi rodnikami, dodatkowo cholina zwarta w pomidorach zwiększy naszą pamięć, koncentrację i siłę mięśni.

Spójrzmy jeszcze na inne składniki soków wielowarzywnych. Zawarty w soku buraczanym barwnik betaina, jest silnym antyoksydantem, działa przeciwzapalnie oraz antygrzybiczo. Badania wykazują antywolnorodnikowe działanie tego składnika. Buraki są również bogatym źródłem kwasu foliowego oraz magnezu, które poprzez pozytywny wpływ na układ nerwowy, wspomagają pamięć, koncentracje oraz odporność na stres. Wapń, żelazo wraz z potasem i miedzią regulują gospodarkę wodno-elektrolitową oraz wykazują działanie krwiotwórcze, pomagają, więc walczyć z anemią. Sok ten jest zatem polecany kobietom, które w naturalny sposób są narażone na comiesięczna utratę żelaza. Regularne wypijanie soku z buraków pozwala na wydalenie z organizmu metali ciężkich oraz pozostałości szkodliwych dodatków do żywności, gdyż ma zdolność wiązania tych składników. Przeciwzapalne działanie soku z buraka, pomoże także w przypadku zapalnych chorób skóry oraz uciążliwych alergii.

Nie należy także, zapominać o papryce, która zawiera 5-krotnie więcej witaminy C niż cytryna. Składnik ten przyspiesza przemianę materii i przez to miedzy innymi pozwala cieszyć się szczupłą talią. Kapsaicyna to broń w walce z wszelkimi infekcjami - ta właściwość przyda się szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Składniki zawartej w soku cebuli stanowią naturalny antybiotyk, działają bakteriobójczo, a w połączeniu ze wspomnianą wcześniej witaminą C, wzmacniają naturalną ochronę przed bakteriami i wirusami.

Soki te są świetną alternatywą dla warzyw, szczególnie w okresie zimowymi i wczesno wiosennym, kiedy dostęp do świeżych i wartościowych produktów jest ograniczony. Warzywa użyte do ich produkcji, są zbierane w sezonie, a więc wtedy, kiedy ich wartość biologiczna jest najwyższa, co pozwala w pełni wykorzystać zawarte w nich składniki i dostarczyć nam maksymalnej ilości witamin i składników mineralnych.

Tak ogromna ilość zalet i korzyści dla zdrowia jakie niosą ze sobą wyżej opisane soki wiąże się z niską kalorycznością mającą bezpośredni wpływ na utrzymanie szczupłej sylwetki oraz hydrofilowym błonnikiem – niezbędnym do regularnego oczyszczania organizmu i budowania odpornościowej bariery jelitowej, czyli w konsekwencji utrzymania płaskiego brzucha. Zasadowy odczyn warzyw jest cenną cechą równoważącą w naszej diecie kwasotwórcze działanie mięsa i produktów zbożowych.

Nic dodać nic ująć .

Serdecznie polecam Alicja Kalińska, centrum dietetyczne Set point

 

  

 

PLIKI

    OBRAZY