Co jeść wiosną

Jeżeli nie widzisz całej zawartości tabeli, przesuń ekran palcem.

 

Świeże czy mrożone?

WIOSENNA-SAŁATKA-Z-SEREM-CAMEMBERT.jpg

Co wybrać gdy brakuje świeżych warzyw i owoców?

Każda pora roku w odmienny sposób wpływa na nasz organizm. Słotna, jesienna aura raczej pogarsza nastrój, stajemy się apatyczni, senni i znużeni. Również w okresie zimowym odczuwamy wpływ przemian zachodzących w przyrodzie. Często w tym okresie nasza odporność ulega osłabieniu, a niekiedy nawet załamaniu. Jednak wraz z nadejściem długich, słonecznych wiosennych dni odzyskujemy doskonałe samopoczucie i energię.

Odzyskaj siły!

Co powinniśmy zrobić, aby po jesienno-zimowym lenistwie odzyskać siły i utrzymać organizm w dobrej kondycji zarówno fizycznej, jak i psychicznej? Niewątpliwie należy zwrócić szczególną uwagę na sposób odżywiania. Dobrze zbilansowana dieta korzystnie wpływa na nasze samopoczucie oraz wspomaga właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego, szczególnie w okresie wiosennym, kiedy narażeni jesteśmy
na częstą zmianę pogody.

Wiosna stanowi doskonały okres do zmiany nawyków żywieniowych. Wraz z coraz cieplejszymi dniami tracimy ochotę na rozgrzewające zupy, czy treściwe potrawy. Jesteśmy zmęczeni zimową dietą. Nasz organizm zaczyna domagać się zastrzyku witamin w postaci świeżych warzyw. Co prawda, obecnie większość warzyw odnajdziemy na półkach sklepowych przez cały rok, jednak są to zazwyczaj warzywa importowane. Ich smak często różni się od odmian polskich produktów, dodatkowo są one często niedojrzałe, ponieważ musiały przetrwać transport. Nowalijki w okresie wczesnowiosennym również nie mają charakterystycznego smaku sezonowych rodzimych produktów. Co w takim razie powinno się znaleźć na naszym talerzu? Mrożone warzywa i owoce! 

Co wybrać kiedy brakuje świeżych warzyw i owoców?

Rynek mrożonych warzyw i owoców z roku na rok oferuje nam coraz większy asortyment. Do wyboru mamy pojedyncze warzywa, czy owoce, ich mieszanki lub też całe dania jak na przykład zupy, z których można przygotować pyszne kremy warzywne.

Mrożenie stanowi jedną z najlepszych metod utrwalania, gdyż odbywa się bez żadnych dodatkowych konserwantów. Warzywa i owoce mrożone mają przewagę nad przetworami pasteryzowanymi, czy konserwowymi, które zawierają duży dodatek soli, czy cukru. Mrożonki powinny stanowić pierwszy wybór po surowcach świeżych, których brakuje szczególnie w okresie wczesnowiosennym. 

Smakują jak w sezonie!

Nowoczesne metody zamrażania surowców roślinnych minimalizują straty związków mineralnych i witamin. Wartość odżywcza mrożonych warzyw i owoców nie odbiega znacząco od wartości produktów świeżych. Straty dotyczą przede wszystkim witamin rozpuszczalnych w wodzie  – C i B, jednak mrożonki i tak zaliczane są do grupy produktów o wysokiej wartości odżywczej. Dodatkowo cechy sensoryczne, takie jak smak, czy zapach są również dobrze zachowane. Jakość produktów mrożonych zależy przede wszystkim od jakości surowca wyjściowego.

Mrożonki produkuje się w sezonie na dany owoc, czy warzywo. Dzięki temu uzyskujemy produkt ze świeżego, dojrzałego surowca najwyższej jakości minimalizując starty składników odżywczych. Proces mrożenia poprzedzony jest odpowiednim przygotowaniem surowca, który jest myty i oczyszczany z części niejadalnych. W dalszym etapie większość warzyw poddawana jest procesowi blanszowania, który jest niezbędnym krokiem do tego, aby zachować właściwą barwę, smak, teksturę i wartość odżywczą danego warzywa. Blanszowanie, czyli krótkotrwałe obgotowanie dezaktywuje enzymy, które roślinie są niezbędne do wzrostu. Jednak po osiągnięciu przez nią dojrzałości, enzymy te mogą powodować zmiany koloru, czy witamin, a co za tym idzie obniżenie jakości. Dodatkowo proces ten niszczy niektóre bakterie.

Znajdziesz je w prawie każdym sklepie!

Jedną z wielu zalet mrożonek jest ich powszechna dostępność i cena. Odnajdziemy je zarówno w dużym supermarkecie, czy dyskoncie, jak i sklepie osiedlowym. W okresie wczesnowiosennym ceny świeżych warzyw są dosyć wysokie, są to przede wszystkim produkty importowane. Dlatego też wybór mrożonych warzyw z rodzimych upraw nie będzie dodatkowym obciążeniem dla naszego portfela.

Kupując mrożonki wybierajmy takie, które nie są zbite w jedną bryłę, bo może to oznaczać, iż były źle przechowywane i ich jakość może nie być zadowalająca, wyjątek stanowi mrożony szpinak, czy puree na przykład z dyni lub buraków. Jeśli produktów tych nie przeznaczamy do bezpośredniego przygotowania, a chcemy je przechowywać pamiętajmy o tym, by nie dopuścić do ich rozmrożenia podczas transportu do domowej zamrażarki. Produkt rozmrożony nie nadaje się do powtórnego zamrożenia. Rozwiązaniem problemu utrzymania niskiej temperatury może być stosowanie specjalnych toreb termoizolacyjnych, które powinnyśmy zabrać na zakupy, jeśli planujemy kupić warzywa, czy owoce mrożone. Dużą zaletą mrożonek jest ich długi termin przydatności do spożycia. Przechowywane w odpowiednich warunkach chłodniczych nadają się do spożycia nawet przez kilkanaście miesięcy!

Namiastka lata wiosną

Łatwość wykorzystania mrożonych warzyw, czy owoców jest dodatkowym plusem, kiedy brakuje nam czasu na przygotowanie posiłku. Mrożone owoce mogą na przykład stanowić bazę pożywnego, pysznego koktajlu, który smakiem i aromatem nie będzie odbiegał od przygotowanego z surowców świeżych. Będą się również znakomicie nadawały do owocowej owsianki, musu, czy domowego kompotu.

Świeże truskawki umyć, usunąć szypułki i przełożyć do blendera. Mrożone truskawki bezpośrednio, bez procesu rozmrażania przełożyć do blendera. Następnie wlać jogurt i mleko. Zblendować na aksamitny płyn. Na wierzchu posypać prażonymi płatkami z migdałów. Podawać natychmiast.

Pyszny, zdrowy i niskokaloryczny obiad w 15 minut?

Tak! To jest możliwe do zrealizowania! Wśród asortymentu mrożonek odnajdziemy mieszanki wielowarzywne gotowe do spożycia po krótkotrwałej obróbce cieplnej. W związku z tym, iż warzywa mrożone są już umyte, oczyszczone i obrane nie tracimy czasu na ich obróbkę wstępną. Po otwarciu opakowania bezpośrednio, bez uprzedniego rozmrażania gotujemy je na parze, w wodzie lub dusimy z niewielką ilością oliwy lub oleju. Tak przygotowany bukiet warzyw będzie doskonale komponował się na przykład z grillowanym kurczakiem w ziołach, czy pieczoną rybą.

Łososia umyć, osuszyć papierowym ręcznikiem i ułożyć na folii aluminiowej skórą do dołu. Na wierzchu ryby ułożyć plastry cytryny i kilka gałązek koperku, posypać pieprzem kolorowym i solą. Zapiekać w nagrzanym piekarniku do 190 stopni Celsjusza ok. 12-15 minut. Warzywa ugotować na parze lub w wodzie. Na talerzu rozłożyć ugotowane warzywa, na wierzchu ułożyć upieczonego łososia.

Mrożone warzywa i owoce są często niedoceniane w naszej kuchni, choć stanowią doskonały substytut produktów świeżych w czasie zimowo-wiosennym. Dlatego też wiosną, korzystajmy z wartościowych mrożonych rodzimych warzyw i owoców, które charakteryzują się często wyższą wartością odżywczą niż dostępne w tym okresie świeże warzywa importowane.

 

 

 

Śniadanie

Drugie śniadanie

Obiad

Kolacja

1

Twarożek z rzodkiewką i ogórkiem, tosty grahamowe, kawa z mlekiem Muffinka z mąki gryczanej z warzywami,sok pomarańczowy Zupa krem z pomidorów, szaszłyki z indyka, ryż brązowy, puree z dyni (mrożonej), woda mineralna Grahamka z masłem/margaryną, wędliną drobiową, surówka z kapusty pekińskiej i marchwi, herbatka owocowa 

2

Muesli z jogurtem naturalnym i owocami (świeże, suszone, mrożone), sok pomarańczowy Kanapka z szynką drobiową, masłem/margaryną, sałatą i pomidorem, herbatka owocowa Zupa wiosenna (mieszanka warzywna mrożona), zrazy wołowe, kasza gryczana, puree z buraczków, sok pomidorowy Tarta ze szpinakiem (świeżym lub mrożonym) i serem ricotta, sok pomidorowy

3

Tosty grahamowe z szynką drobiową, masłem, cykorią i pomidorem, herbata lub kawa z mlekiem Sałatka warzywno-owocowa, wafle ryżowe, herbatka owocowa Zupa krem z marchwi (mrożonej) z kolendrą, pstrąg pieczony, ryż, brokuły (mrożone), woda mineralna Naleśniki z mąki gryczanej z serem i świeżymi ziołami, sok pomidorowy 

4

Jajecznica ze szczypiorkiem, grzanki z chleba razowego, sałata, pomidor, kawa z mlekiem Jogurt naturalny, owoce sezonowe, woda mineralna Zupa grzybowa (krem z mrożonki), pierś z indyka duszona, kasza jaglana, fasolka szparagowa (mrożona), kompot jabłkowy Twarożek z warzywami, bułka grahamka z masłem, margaryną, sok marchwiowy

5

Kanapki z pasztetem warzywnym, jogurt naturalny, sok pomidorowy Twarożek z owocami sezonowymi, sok pomarańczowy Zupa krem z brokułów (świeżych lub mrożonych), makaron pełnoziarnisty z pesto, sałatka owocowa, woda mineralna Sałatka jarzynowa, jajko na twardo, tost grahamowy, kawa zbożowa 

6

Owsianka na mleku (1,5% tł) z owocami (jagody, maliny – świeże lub mrożone) i cynamonem, kawa/herbata Kanapka z pieczywa pełnoziarnistego z szynką drobiową, masłem/margaryną, sałatą i pomidorem, herbatka owocowa Zupa cebulowa z grzanką, pieczeń wołowa, ryż brązowy, puree z groszku (mrożonego), kompot Sałatka z tuńczyka z kukurydzą, tosty grahamowe, sok pomidorowy

7

Kanapki z pumpernikla z serem twarogowym, sałatą i pomidorem, kawa z mlekiem  Koktajl jogurtowy z owoców jagodowych (mrożonych), owoc sezonowy Zupa krem ze szparagów, dorsz pieczony na ruszcie, surówka z kapusty pekińskiej i marchewki, sok pomarańczowy Kanapka z chleba razowego z masłem, polędwicą sopocką, pomidorem i sałatą, herbata malinowa z hibiskusem
 
   dr inż. Danuta Gajewska, Polskie Towarzystwo Dietetyczne 

PLIKI